Králů král

Josef Kratěna
L 19,28-40
10. 4. 2022
Květná neděle 2022. cyklus C

Květnou neboli palmovou nedělí začíná tak zvaný Svatý týden. Dnešní první evangelijní text vyprávěl o Ježíšově vjezdu do Jeruzaléma. Z Ježíšova pohledu lze jen těžko mluvit o triumfálním vjezdu, jak to bývalo běžné v případě návratu vladaře, třeba z úspěšného tažení, kdy v průvodu nechyběla kořist a vlečení zajatci. Ježíš dobře věděl, co ho v Jeruzalémě čeká. Také to svým učedníkům několikrát naznačil i přímo řekl. Oni ale ničemu z toho neporozuměli. Ten výrok byl před nimi skryt. Nechápali, co bylo řečeno.

Celý židovský národ, včetně Ježíšových učedníků očekával zachránce – Mesiáše, který jim má být podle starozákonních proroků poslán. Ježíšovo hlásání radostné zvěsti o brzkém příchodu Božího království, jeho divy a znamení způsobily, že všichni uvěřili, že právě Ježíš je ten Mesiáš – Vykupitel, který má přijít. Proto to radostné a hlasité provolávání slávy: Hosana na výsostech. Tento andělský chvalozpěv zazněl už pastýřům při narození Ježíše v Betlémě.

Nyní tedy vjíždí Ježíš do Jeruzaléma oslavován jako král. Ale jako chudý a pokorný král, a ještě k tomu na vypůjčeném oslátku. Ví, že nesplní očekávání lidu, nejede vyhnat Římany ani změnit politickou situaci a nejede se zmocnit trůnu a moci. Na rozdíl od některých dnešních mocipánů, kteří se nechávají doprovázet na pomyslné trůny za rachotu tanků a výbuchů raket. Ježíš měl cestu pokrytou plášti a palmovými ratolestmi. Oni ji nechávají pokrýt těly a krví svých odpůrců.

Ježíš nepřichází, aby vládl jako samojediný král mocí a silou, ale aby byl člověku služebníkem. Aby byl člověku blízko. Přijíždí k lidem na oslátku a pak se nám dává v podobě obyčejného chleba a vína při poslední večeři, a nakonec se nechává ponížit k smrti na kříži. Cesta spásy se stává cestou ponížení, snížení k člověku.

Ježíš přijíždí do Jeruzaléma, aby tam za nás položil život. Přišel zachránit člověka, a nakonec je opuštěn, zrazen a zabit. Zástupy nadšeně provolávající: Hosana, Požehnaný, který přichází ve jménu Pána… za pět dní se stejným zaujetím nemilosrdně křičí: Ukřižuj, ukřižuj ho! Až po Ježíšově smrti, pod jeho křížem mnozí spolu se setníkem uznávají: ano toto byl a je Boží Syn, toto je skutečně králů Král.