Slovo a dary pro druhé

Josef Staša
Neh 8, 1-3.5-6.8-10; Ž 19; 1K 12, 12-31a; L 4,  14-21
26. 1. 2025, Hradec Králové
3. neděle po Zjevení Páně, cyklus C

Dneska jsme slyšeli a jistě postřehli, že texty z 1. čtení z Neh a z  L evangelia, spolu nějak více souvisejí. Kladou důraz na Boží slovo přednášené veřejně „před zraky všeho lidu“ nebo ve společenství synagogy. Kněz Ezdráš předčítal Boží zákon se zápalem, který zasáhl všechny posluchače, muže i ženy, a levity podávaný výklad textů Zákona a jejich porozumění je dojal až k slzám radosti. Ezdráš je nato povzbuzuje, aby neplakali, ale vyšli k HOSTINĚ, dělili se i s těmi, kdo si nestihli nic připravit a radovali se společně, že Bůh se stal jejich záštitou.

Ten text krásně navazuje na všechna předchozí sz čtení od neděle Zjevení Páně a stupňující se ujištění o věrném postoji Hospodina „ke všemu svému lidu“. Postoji, který se projevuje  příchodem světla přemáhajícím tmu, darováním nekonečné  hojnosti v nepřeberné různosti a požehnání, až k pojmenování jediného zdroje radosti, tedy že jedině Hospodin je jim i nám Záštitou. Již nebudou „ženou zpustošenou a opuštěnou“, ale „vdanou a oblíbenou“ u svého Hospodina, jako Ženich se svou Nevěstou.

Minulou neděli jsme porozuměli evangeliu tak, že Ježíš (zatím v malém, početně omezeném prostředí příbuzných) vydal znamení o tom, že pro naše dozrávající lidství by bylo škoda, aby byla „Boží hostina“ přerušena, a že se můžeme a máme vždycky spoléhat na to, že ON – Hospodin má dostatek „dobrého vína“ k radosti všech až do konce – až do nastolení božího království v jeho slávě. Jen se musíme nabídnout stát se oněmi pověstnými nádobami, které se tím „dobrým vínem“ pro potěšení sebe i druhých – tedy jeho vůlí, nechají naplnit.

Dnešní Lukášův evangelijní text – popisující také ještě rané Ježíšovo působení – tentokrát již veřejně v synagoze – nám podává svědectví pro Ježíšovy následovníky (ale také svědčí pochybujícím), jako dobrou zprávu pro nás, pro utvrzení se v důvěře Vzkříšenému, že On jediný poznal a vzal totálně za své Hospodinovo slovo a plně se s jeho vůli identifikoval. Ač byl plně člověkem, přijal Hospodinova Ducha, ducha podílení se na Božím konání, podílení se vzešlého ze jeho křtu a pomazání. Přijal za své, že jeho cesta nemůže být jiná, než věrně naplňovat „Boží program“, který rozpoznal skrze Izajášovskou naději.

Ten text vybízí k následování našeho Pána také nás, pokřtěné – přijmout za své mít podíl a v  Kristově vůli konat znamení zjevující Boží záchranu. Ježíšovi současníci, pak mnohá Ježíšova znamení o Boží záchraně zakoušeli a prožívali. A mnohé z nich to vedlo ke společnému způsobu sdílení své víry – v církevních obcích.

Slovům dnešního 2. čtení – (Listu apoštola Pavla) předchází verše (v.1-11), ve kterých jsme ujišťováni o podpoře pro konání takových znamení, skrze Ducha božího – skrze jeho dary milosti. Jenže naše lidství se nedokáže projevovat vždy podle Ježíše, následovat ho plně, máme s tím problémy. A tak nám budiž také slova 1 K 12, 12-31 svědectvím o Ježíši Vzkříšeném, který byl pro svou věrnost ustanoven od Hospodina Hlavou všech – hlavou církve a našich snažení v této církvi, jíž byl také darován jako Cesta a Cíl. Apoštol Pavel připomíná potřebu jednoty s Kristem, na cestě k němu. Takovou jednotu připodobňuje obrazem těla, které má mnoho údů vzájemně se potřebujících, pro plnění různých funkcí v těle.

Pro zajímavost jen zmíním, že v komentářích jsem se dočetl, že tento obraz u apošt. Pavla není původní, že v antice byl známý, např. již v r. 494 p.Kr. jej použil Agrippa Menenius Lanatus, k přesvědčení odštěpeného římského lidu k návratu do Říma pomocí podobenství „o žaludku a údech těla“.

Pavel však tímto obrazem jednoty s Kristem chce charakterizovat existenci v Kristu a jen skrze Něho, jako nepostradatelný status křesťanů (např. viz 1 K 1, 30; „Vy však jste z Boží moci v Kristu Ježíši; on se nám stal moudrostí od Boha, spravedlností, posvěcením a vykoupením. …“ Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu“). Používá k tomu dobou podmíněný popis lidského těla, které také tvoří jednotu v celistvosti a dosvědčuje tím, že skrze Ducha božího jsme byli všichni křtem začleněni do jednoho těla Kristova a to bez ohledu na původ náboženský – (Židé nebo Řekové tj. pohané) či na postavení společenské (otroci nebo svobodní, a v G 3, 28 také muži a ženy).

Možná se nám může zdát, že při současných znalostech anatomie a medicíny i našeho alespoň obecného povědomí z této oblasti, včetně poznatků o psychosomatických souvislostech projevujících se při funkčnosti orgánů, smyslů, tělních systémů, také možnosti jejich náhrad i udržování našeho těla, že bychom možná nepotřebovali tak cílený popis funkcí „údů těla“ podle Pavla. A už vůbec bychom možná nepostrádali jeho úkrok z popisu k vyjádření jejich hodnoty (čestný / méně čestný), nebo jejich důležitosti (méně významné / nezbytné), dokonce bychom nepostrádali ani jeho úkrok k hodnocení estetickomravnímu (neslušný/ slušný).

Jenže v průběhu našich lidských dějin stále více zakoušíme, že je zapotřebí se k výzvě jednoty s Kristem trvale vracet, stejně tak i k důvěře, že Bůh jediný je jistotou, že bude svým Duchem funkci údů svého těla řídit a doprovázet – dokud nedojdeme k Cíli. Že za jednotlivé údy můžeme považovat jak jednotlivce, v jiném pohledu orgány a systémy v církvi a z dějinných zkušeností i tzv. jiné církve, a mít proto trvale na mysli vzájemné propojení, aby to tělo žilo a neživořilo. A potřeba jednoty by se nám měla dostávat „z pod kůže až do srdcí“ o to naléhavěji, oč více si uvědomujeme nezbytnost všech komponentů, systémů, jednotlivých orgánů, orgánů smyslů, energií, včetně život ochraňujících transplantátů až po dílčí buňky, vzájemně korelující a tvořící Bohem stvořenou celou bytost (ne jen tělo).

Když si tuto jistotu budeme každý sám sobě, i mezi sebou navzájem, připomínat a otevírat se Duchu božímu, máme naději, že se naučíme respektu k druhým, respektu k proměnám v čase i v postojích. Otevřeme se k empatii, k potřebě a ochotě být si vzájemnou podporou i oporou na různý způsob. A to nejen v malých společenstvích, ale zakusíme to i s církvemi jiných denominací, beze strachu, že se „něco“ hroutí, či něco opouštíme. Zakusíme v radosti a v pokoji Ezdrášovo svědectví: Že Hostina nekončí a je pro všechny – jak pro ty, kteří se radují z dostatku, tak i pro ty se kterými se máme dělit.

Tím se nám podaří podílet se na Ježíšově programu i na správném užívání darů Ducha.